Divadlo Radost

FESTIVAL RADOSTI 2021

Loutka – objekt – artefakt

Divadlo Radost
Festival Radosti 2021

Milí diváci,

s velkým potěšením vás zveme na úvodní ročník FESTIVALU RADOSTI.

Jedná se o nově koncipovanou divadelní přehlídku pro děti, teenagery a dospělé, která svým názvem navazuje na stejnojmenný festival, který měl v Divadle Radost dříve svou tradici. Náš nově pojatý festival reflektuje výrazné změny v uměleckém i koncepčním směřování Divadla Radost.

Společným východiskem inscenací, které budou na festivalu uvedené, je spíše styl (forma) než téma. Vybrali jsme pro vás inscenace, které přinášejí hodnotné myšlenky a jistým způsobem odrážejí současnu realitu. Pro přesnější definici našeho záměru jsme se rozhodli zvolit podtitul festivalu: „loutka – objekt – artefakt”. Tyto pojmy definují chápání loutkového divadla v širším kontextu.


Divadlo Radost bylo dosud vnímáno jako scéna pro dětské publikum. Prostřednictvím festivalu chceme definovat zaměření divadla šířeji na publikum dětských, dospívajících i dospělých diváků – coby stejně důležitých cílových skupin. Chceme ukázat, že loutkové divadlo, které je tradičně vnímáno jako divadlo určené dětem, může být i pro starší diváky atraktivní formou kulturní aktivity. Stojíme o to, aby náš festival umožnil chápat Divadlo Radost jako prostor pro mezigenerační dialog.

Rádi bychom Vám představili hostující soubory z České republiky a ze zahraničí, které uvedou na obou scénách Divadla Radost pozoruhodné a inspirativní divadelní inscenace.

Doufáme, že si v naší nabídce každý z vás najde něco, co ho zaujme.
Z RADOSTI,

Joanna Zdrada, programová ředitelka FESTIVALU RADOSTI
Pavel Hubička, ředitel festivalu a DIVADLA RADOST

Úvodní ročník mezinárodní nesoutěžní divadelní přehlídky FESTIVAL RADOSTI pořádané ve dnech 24. listopadu – 2. prosince 2021 Divadlem Radost.

Inscenace, které se na festivalu představí, spojuje různé využití herecké práce s loutkou (animace), objektem (demonstrace) a rekvizitou (manipulace). Všechny tři pojmy můžeme pro jejich znakovost označit jako artefakty. Polský divadelník a teoretik Henryk Jurkowski k tomu podotýká: „Každý předmět, který loutkáři slouží k vyvolání existence postavy, je loutkou – stává se loutkou během animace.“
Pojem loutka však v současném myšlení o divadle bývá často nahrazován výrazem objekt. Loutka je příliš specifické označení (bývá antropomorfní nebo zoomorfní), zatímco pojem objekt je univerzálnější: je-li oživen animátorem, může přejímat podobné znaky jako loutka a navíc mnohé další – označuje tedy širší skupinu „předmětů“ využitelných pro divadelní animaci.
Výraz animace se v současném loutkovém prostředí objevuje stále častěji. Dnešní loutkář je především animátor, který se už neskrývá před diváky, aby vytvořil dokonalou iluzi loutkového světa. Stává se součástí loutky nebo objektu.
Rozdíl mezi loutkou, objektem a rekvizitou může být dán tím, jakým způsobem s daným artefaktem na jevišti zacházíme – rekvizita může sloužit jako loutka, loutka jako objekt, objekt jako rekvizita. Loutka dovede vyprávět, objekt může nést různé významy, rekvizita bývá hereckou pomůckou. Loutka však může být také hereckou pomůckou, objekt může vyprávět, rekvizita může nést různé významy…

Mezi loutkou, objektem a rekvizitou je někdy hranice tak tenká až fluidní, že může připomínat vodní hladinu. Festivalové inscenace úvodního ročníku FESTIVALU RADOSTI spojuje různý přístup k používání loutky, objektu, rekvizity – a právě pro fluidnost v jejich použití a významu nacházíme podobnost s principem vodní hladiny.
Není to přitom jen vodní hladina, co v nás vyvolává asociace, souznění a prolínání, může to být všelicos tekuté, průchozí, průsvitné, tedy nejen vodní hladina, ale taky třeba sklo, zrcadlo nebo svět jeviště. Jejich prostřednictvím nahlížíme na více či méně zkreslený odraz našeho světa i nás samotných a současně nám umožňují pronikat z jedné úrovně do jiné.
Může jít o průniky mezi protikladnými, paralelními nebo souvztažnými jevy naší existence: jeviště – hlediště, herec – loutka, role – postava, subjekt – objekt, skutečnost – sen, svět – divadlo, svět před zrcadlem – svět za zrcadlem, tekutost – stojatost, hlas – hudba, slovo – zpěv, já – ty, tělo – duše…

Joanna Zdrada

Joanna Zdrada - polská divadelní režisérka a dramaturgyně. Od září 2021 kmenová režisérka Divadla Radost v Brně. Absolventka divadelní režie na VŠMU v Bratislavě, držitelka stipendia Goldsmiths, University of London. V bratislavském divadle A-ha debutovala v roce 2007 hrou „Desdemona“ od P. Vogel. Režírovala téměř 30 představení v Polsku i v zahraničí. Je také autorkou jevištních adaptací prózy a divadelních scénářů.
Její díla byla uvedena na polských i mezinárodních divadelních festivalech a získala mnohá ocenění:

  • 2014 hlavní cena v soutěži Metafory Rzeczywistości za představení „Obležení“ Piotra Rowickiego, v Teatrze Polskim v Poznani
  • 2017 cena členů poroty Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej za text J. Zdrady a S. Szwarc, realizovaný v Divadle Miniatura v Gdańsku
  • 2018 Nominace do projektu „Teraz Polska“ za představení „Švejk“ Jaroslava Haška, realizovanému v Loutkovém Divadle Tęcza v Słupsku
  • 2019 Grand Prix Teatroteka Fest za představení „Aby to husa kopla!“ Marty Guśniowské, realizované v The Documentary and Feature Film Studios Warszawa
  • Její první inscenace v Divadle Radost „Hamlet on the road“ podle Williama Shakespeara a Pavla Trtílka získala v říjnu 2021 na XXVII. mezinárodním festivalu loutkového divadla „Spotkania” v Toruni hlavní festivalovou cenu a také hlavní cenu dětské poroty.

Pavel Hubička

Pavel Hubička - absolvent scénografie na Katedře alternativního divadla DAMU. Působí jako scénograf na českých i zahraničních scénách, převážně v Polsku, ale také ve Švédsku, Estonsku, Rusku, Maďarsku a na Slovensku. Je autorem scénografických realizací do cca 180 divadelních inscenací. Kontinuálně spolupracoval s ostravským režisérem Petrem Nosálkem a hudebníkem Pavlem Helebrandem. Na polských jevištích zejména v tvůrčí skupině s Pawłem Aignerem a Piotrem Klimkem. Kromě scénických výprav je také autorem návrhů divadelní architektury, ilustrací a divadelních plakátů.

Získal mnohá ocenění např.:

  • v roce 2006 za projekt modernizace Divadla Baj Pomorski v Toruni cena „Objekt roku města Toruně“, v roce 2007 – „Złota Kareta, první cena pro projektanty“ - Toruńska gazeta Nowości a v roce 2007 - nominace na cenu TVP Kultura w kategorii "Kultura dla Dzieci i Młodzieży"
  • 2008 Kielce – Festival „Brzechwa i inni" - 1.cena za scénografii do představení "Odyseja" Teatr Lalki i Aktora "Kubuś" Kielce
  • 2009 Poznań - 4. Mezinárodní festival současného umění pro děti a mládež Kon-teksty - 1. cena za scenografii do představení "Murdas. Bajka" divadla Grupa Coincidentia
  • 2011 Portal Teatr dla Was – „Najlepsza scenografia 2011“ – představení „Macbeth“, Teatr Baj Pomorski Toruń
  • 2012 Toruń, XIX Mezinárodní festival "Spotkania" - 1. cena za scénografii do představení "Jaś i Małgosia" – Teatr im. Andersena Lublin
  • 2013 Łódź – festival Teatralna Karuzela - 1. cena za scénografii do představení "Słoń i kwiat" divadla Grupa Coincidentia
  • 2014 Toruń, XXI Mezinárodní festival "Spotkania" - 1. cena za scénografii do představení "Byczek Fernando" - Teatr Guliwer Warszawa
  • 2016 Ogólnopolski konkurs na wystawienie sztuki współczesnej - 1. Cena za scenografii do představení „Lustrzana chmura” Teatr Animacji Poznań
  • 2017 Nominace na Zlatou masku za představení " Trzech Muszkieterów" Teatr im. A. Smolki Opole
  • 2017 Nominace na Zlatou masku za představení " Zielona geś" Teatr Banialuka Bielsko-Biała
  • 2017 1. cena za scénografii do představení Skapinova šibalství – XXI Mezinárodní festival "Spotkania“ Toruń
  • 2018 ocenění za nejlepší scénografii do představení „Zorro“, XXI Mezinárodní festival „Spotkania“ Toruń
  • 2021 Nominace na Zlatou masku – za představení „Augustus“ Teatr Banialuka, Bielsko-Biała
Divadlo Radost

Kontakt

Divadlo Radost

Jitka Lanšperková
produkce festivalu
festival@divadlo-radost.cz
+420 724 141 186

Divadlo Radost

Hygienická a provozní pravidla pro FESTIVAL RADOSTI

Divadlo Radost

1. Všichni účinkující, technický personál a organizátoři festivalu a se u vrátnice  prokáží:

a) platným potvrzením o bezinfekčnosti dle aktuálních vládních opatření (tedy potvrzením o ukončeném očkování, nebo prodělání nemoci ne déle než před 180 dnů nebo platným PCR testem, který platí 3 dny nebo antigenním testem, který platí 1 den)
b) nebo na místě podstoupí antigenní samotest, který obdrží od zaměstnance DR.

3. Poté na základě výsledku testu obdrží indentifikační pásek, který umožňuje volný pohyb v prostorách celého Divadla Radost.
V případě pozitivního výsledku testu na Covid-19 nemá tato osoba přístup do prostor Divadla Radost.

4. Tato pravidla platí pro velkou i malou scénu divadla.

5. Ve všech vnitřních prostorách divadla (mimo uměleckého výkonu na jevišti) musí mít všichni nasazený respirátor.